Pamiętaj o klimatyzacji!

    Nieprawdą jest iż układy klimatyzacji w samochodach nie wymagają obsługi. Najgorzej, gdy jedziemy do serwisu dopiero, kiedy wyjeżdżamy na wakacje a „klima”… nie chłodzi!

    Każdy układ klimatyzacji – nawet szczelny i sprawny, może rocznie stracić około 10 procent preparatu R 134, którym jest napełniona większość układów w samochodach jeżdżących po naszych drogach. Gaz ten może przenikać poprzez pory gumowych przewodów, uszczelki i inne miejsca łączenia poszczególnych elementów układu. Wbrew pozorom to, że klimatyzacja coraz słabiej chłodzi z powodu ubywającego gazu, nie jest wcale najgorsze. Jeśli nie zareagujemy, gdy gazu będzie mniej, może to mieć bardziej kosztowne konsekwencje.
    Z czynnikiem chłodzącym wymieszany jest olej, który smaruje sprężarkę i zawory układu. Jeśli oleju zabraknie, elementy układu ulegają zatarciu, a kompleksowa naprawa będzie kosztowała kilka tysięcy złotych. Dużo rozsądniejszym rozwiązaniem jest po prostu regularny przegląd układu, przepompowanie chłodziwa
    z nowym olejem – to zdecydowanie tańsze niż naprawa.
     
     

    Sprawdzaj klimatyzację przynajmniej raz w roku.

    Nawet jeśli nie zaleca tak instrukcja obsługi pojazdu, warto przynajmniej raz w roku zlecić przegląd układu klimatyzacji. Jeśli działa poprawnie – włącza się, jej pracy nie towarzyszą żadne podejrzane odgłosy,
    a najwyżej schładza powietrze nieco słabiej niż zwykle – wystarczy standardowa obsługa polegająca  na podłączeniu układu do automatycznego urządzenia do obsługi klimatyzacji. Taka maszyna ściąga stary czynnik chłodzący, filtruje go, uzupełnia brakującą ilość oraz dodaje porcję świeżego oleju smarującego układ. W tym samym cyklu pracy  maszyna sprawdza również szczelność układu poprzez odsysanie jego zawartości
    i sprawdzenie czy utrzymuje się w nim wytworzona w ten sposób próżnia. Należy jednak pamiętać,
    że korzystając z tej metody nie wykryjemy wielu nieszczelności, które ujawniają się dopiero, gdy ciśnienie gazu w układzie klimatyzacji wzrasta.

    - reklama -

    Nie wyrażaj zgody na „nabijanie” nieszczelnej klimatyzacji

    Jeśli w twoim aucie klima nie działa wcale lub wstępna diagnostyka wykazuje, że brakuje środka chłodzącego, to samo podłączenie do stacji serwisującej pomoże najwyżej na chwilę, jeśli w ogóle uda się ją napełnić.
    W takim przypadku należy bezwzględnie zlokalizować miejsce, przez które ubywa gazu i koniecznie
    je uszczelnić. Najczęściej stosowana metodą jest wpuszczenie do układu specjalnego barwnika, który świeci po oświetleniu go lampą UV. Jeśli  układ jest gdziekolwiek nieszczelny, dzięki użyciu lampy miejsce wycieku będzie doskonale widoczne. Lepiej unikajmy warsztatów, w których jedyną receptą na problemy
    z klimatyzacją jest jej „dobicie”! (jak na ironię  już samo słowo może być dwuznaczne). Napełnienie nieszczelnego układu drogim gazem to strata czasu i niemałych pieniędzy, a obecnie jest wręcz niezgodne
    z prawem.

    Przy rozszczelnieniu, zleć wymianę osuszacza

    Gdy układ klimatyzacji był dłuższy czas rozszczelniony, to przed ponownym napełnieniem należy wymienić filtr osuszacz. Jest to element układu zawierający substancję higroskopijną tzn. pochłaniającą wilgoć (pamiętajmy iż nawet niewielka ilość wody w chłodziwie może spowodować duże spustoszenie). Jeśli osuszacz ma kontakt z powietrzem, błyskawicznie pochłania z niego wilgoć i przestaje spełniać swoją funkcję. W przypadku, gdy w naszym aucie klimatyzacja nigdy nie była rozszczelniona, profilaktycznie należy wymieniać osuszacz co 3 – 4 lata – na pewno ten zabieg wydłuży znacznie żywotność kosztownego kompresora.

     
     
    Pamiętaj o filtrze kabiny

    W czasie obsługi układu klimatyzacji należy zawsze pamiętać o wymianie filtra kabiny i dezynfekcji układu specjalnymi preparatami wpuszczanymi do przewodów wentylacyjnych. Profilaktycznie można również przeprowadzać dezynfekcję poprzez ozonowanie. To bardzo prosty zabieg polegający na wstawieniu
    do zamkniętego wnętrza samochodu generatora ozonu – gazu mającego właściwości utleniające, przez co dezynfekuje zakamarki kabiny i układu wentylacyjnego. Metoda ta jednak nie będzie skuteczna, gdy  klimatyzacja jest bardzo zaniedbana, a po jej włączeniu wydziela się zapach pleśni.

    Bywają również nietypowe usterki

    Pamiętajmy, układ klimatyzacji składa się z wielu bardzo kosztownych elementów i niekoniecznie napełnienie układu nowym chłodziwem spowoduje jej poprawne działanie. Problemem może być na przykład zabrudzenie skraplacza, czyli chłodnicy klimatyzacji. Usterka może również znajdować się po stronie elektrycznej,
    w układzie. Zadaniem serwisu i profesjonalistów tam pracujących, jest wychwycenie takich problemów
    i usuwanie ich podczas przeglądów.

    Zapraszamy do sieci autoryzowanych serwisów samochodowych Bosch Car Service na profesjonalnie wykonany serwis klimatyzacji oraz wymianę filtra kabiny w promocyjnych cenach. Najbliższy serwis znajdziecie w Raciborzu przy ulicy Opawskiej 126 Bosch Service AUTO KOZA tel. 32 417 70 53. Dobrze wyszkoleni fachowcy z ogromną praktyką oraz wysokiej klasy automatyczne stacje do obsługi klimatyzacji !

     

     

     
    artykuł sponsorowany
    - reklama -

    1 KOMENTARZ

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj